MS Nelly

Tidligere eier Torgeir Sommer tidlig på 70-tallet.

Nelly er bygget i 1914, og har ei lang historie som fiskebåt i Stadsbygd.

Vårt mål er å få båten i operativ stand på sjøen sommeren 2020, slik at museet kan bruke den i sin pedagogiske virksomhet for ungdom og andre i sommerhalvåret.

Nelly står nå på båtbyggeriet, og hver torsdag jobber båtbyggerne og dugnadsfolk med det som gjenstår, dekksplanker, styrehus og lugarkappe. Så kommer driving og nating og siste runde med master og lanterner. Framdriften blir løpende oppdatert med bilder og tekst på Facebook-siden til Båtskott Trebåtbyggeri. www.facebook.no/kystensarv .

Vi planlegger også å bygge et eget naust for Nelly og viktig starthjelp (i dobbel forstand) har også kommet fra Martin Grønning i Stadsbygd; han har donerert en meget bra veteranmotor med kompett propellutstyr. En Marna M3, 36 hk. Motoren skal få et blankt messingskilt med Martin sitt navn!

Men museumslagets egne pengemidler er ikke nok. Vi har fått inn betydelige gaver i tillegg, men mangler pr. 1/1-17 ca. 100.000,- for at båten skal bli sjøklar. Interesserte givere får gjerne en omvisning på båtbyggeriet for å beskue prosjektet, ring 91733419.

Klikk på linken under, så får du hele historia om Nelly!

Historie Nelly

Skroget ligger her pr. 30.06.2014 og venter på det som snart skal skje.


Førsteklasses furuplank til dekk og overbygg  pr. samme dato, saget og lagt til tørk av båtbygger Einar og hans gode hjelpere.


Dette er Marna M3 motoren i slutten av mars -14. Produksjon av denne modellen startet i 1958. Den glade giver Martin har her starta motoren, og Arild i Nelly-komiteen står klar til å overta den til videre utrustning.


Her er modellen av Nelly i 1928-utgave. Sånn skal den bli. Og Einar sier den skal bli like god som den var i 1928!

Etter en lang pause er vi nå kommet til februar 2019. Einar og Ola fra båtbyggeriet er i gang med dekk, lugarkappe og styrehus. Det jobbes nå hver torsdag, med dugnadshjelp fra Museumslaget, her representert med Jan i stigen. Det er til vanlig 3-5 dugnadsfolk med. Må spesielt berømme vår veteran Gunnar Brødreskift som fortsatt står på.